+420 731 701 954 marcela.hrubosova@seznam.cz

Co je to PRODUCT PLACEMENT? Nenápadná propagace značek v běžném nereklamním prostředí. Doslova přeloženo jako umístění produktu, je to forma skryté reklamy. Jedná se o umisťování výrobků, názvů, log apodobně existujících značek do uměleckých děl, jako jsou například filmy, seriály, videohry, zábavní pořady, písně a další.

  • Skrytá reklama je takový druh reklamy, u které nelze rozlišit (či jen s obtížemi), že se jedná o reklamu. Obvykle není jako reklama označena.

Vzhledem k tomu, jak častý je product placement v dílech moderního zábavního průmyslu, vás možná překvapí, že nejde o jev spojený pouze s koncem dvacátého a začátkem jednadvacátého století, kdy si dopravní magnáti našli cestu ke dveřím světově proslulého francouzského spisovatele Julese Verna (1828 – 1905) a požádali ho, aby jejich společnosti zmínil ve svém románu Cesta kolem světa za osmdesát dní, který pak vydal v roce 1873. Rád tak učinil – za peníze.

  • V pozdější době začal být product placement spojený spíš s filmovou a televizní produkcí než s literaturou. V roce 1896 francouzští filmaři bratři Lumiérové učinili dohodu se švýcarským obchodníkem Francoisem-Henrim Lavanchy-Clarkem o podpoře jeho výrobku, Slunečního mýdla, v krátkém filmu Lumiérů Přehlídka osmého praporu. V tomto filmu je logo výrobku krátce k vidění na trakaři. Ve filmu Wings (Křídla, 1927) jsou zmíněny Hersheyovy čokoládové tyčinky a v Život je krásný (1946) můžeme vidět, jak malý chlapec, který se nesmírně touží stát objevitelem, čte výtisk National Geographic.

Product placement s námi bude neustále, ať už nenápadný – Steve McQueen pronásledující zlé chlápky ulicemi San Francisca ve svém Fordu Mustang GT ve flimu Bullittův případ (1968) – nebo nestoudně křiklavý – jako použití počítačů Compaq ve filmu Vetřelec vs. Predátor (2004) nebo filmy s agentem 007 (James Bond a jeho Vaio).