+420 731 701 954 marcela.hrubosova@seznam.cz

FINANČNÍ PORADNA: KABELKA ZA DESETITISÍCE – MÁ TO SMYSL?

Má smysl koupit si kabelku z Pařížské? Poradí finanční expertka.

Může značková kabelka posloužit i jinak než jako doplněk a lze si investované peníze do značkového zboží obhájit jako dobrou investici? Ptaly jsme se Marcely Hrubošové, autorky a zakladatelky serveru Finance pro radost.

Otázka:

Kamarádka si nedávno koupila značkovou kabelku s tvrzením, že cena 48 tisíc byla vlastně investice. Opravdu má značkové zboží takovou hodnotu, kterou za něj platíme, a dá se o něm tímto způsobem přemýšlet? Bude mít dnes zakoupená kabelka s určitým logem jednou dvojnásobnou cenu? A pokud ano, jak investovat do módy, která dojde takového zhodnocení?

Odpověď Marcely Hrubošové:

Hodnota (cena) věci je dána několika způsoby. Hodnotu věci mohou určovat náklady na výrobu (to je součet všech peněz, které musíme vynaložit na to, abychom danou věc vůbec vyrobili – například materiál, lidé, kteří to vyrábí, energie), k tomu přičteme náklady na reklamu, abychom se o dané věci vůbec dozvěděli (například televizní reklama, rádio, letáky) a náklady na distribuční kanály (to znamená, jakou cestou nebo formou si danou věc koupíme – například v obchodě, přes e-shop a podobně). K tomu je navíc třeba přičíst daňové zatížení, pak teprve získáte cenu za kus. Výše ceny věci – a to platí u každého výrobku – je vždy velmi ovlivňována náklady na reklamu a náklady na prodej.

Pokud budu prodávat koženou kabelku, kterou jsem vyrobila za 100 Kč na sobotních trzích ve stánku nebo v hypermarketu a budu-li ji prodávat v Pařížské ulici v Praze, bude cenový rozdíl vždy obrovský. Stejná kabelka tak může stát ve stánku 200 Kč (100 Kč si dal prodejce stánku jako svoji odměnu), v hypermarketu 1 500 Kč (1 400 Kč si dal hypermarket svoji „přirážku“, protože z této částky musí zaplatit letáky, prodavačky v obchodě, nájem prostoru prodejny a navíc chce něco vydělat) a v Pařížské ulici například klidně 48 000 Kč. Také tento obchod má své náklady na nájem, prodavačky v obchodě, ale hlavně pracuje s míněním veřejnosti, že „co je drahé, to je dobré“, tudíž může nastavit cenu kabelky takovou, jakou trh unese. Pokud navíc ještě podpoří prodej kabelky, jejíž výrobní náklady jsou 100 Kč, reklamou ve formě „kabelka je navržena ve stylu Angeliny Jolie a jedná se o limitovanou edici 1 000 kusů“, je to ze strany obchodu velmi manipulující, nicméně účinné. Obchod vychází z přesvědčení, že Angelina Jolie je velmi populární a řada žen si přeje vypadat jako ona. Pokud navíc použijí slova o tom, že kabelka byla vyrobena v limitované edici, může se její cena vyšplhat až na 200 000 Kč. Co tím chci říct je, že cena značkového zboží silně podléhá hlavně módnosti a reklamě.

Pokud hypoteticky zůstaneme u Angeliny Jolie, která je teď populární a řekneme, že počet vyrobených kabelek je omezený, pak pokud dnes koupíte a zítra prodáte, nebudete na ní finančně tratit. Za půl roku však může být populárnější jiná filmová nebo pěvecká ikona, která určí směr módy a vyvolá novou vlnu zájmu, a vaše kabelka ztratí na ceně. Pokud tedy nakupovat značkové zboží například i jako investici, pak radím dívat se hlavně po kvalitě výrobku. Když už chcete investovat velké peníze, vyberte si firmu, která se vyznačuje tradicí, kvalitou a která nabízí doživotní záruku na své věci. Z hlediska vaší peněženky je to účinnější strategie než podléhat reklamním kampaním, byť s hollywoodskými celebritami.