+420 731 701 954 marcela.hrubosova@seznam.cz

FINANČNÍ PORADNA MARCELY HRUBOŠOVÉ: JAK ZAČÍT PODNIKAT, KDYŽ NEMÁTE PENÍZE NAZBYT?

Otázka:

Chci začít podnikat, ale našetřeno nemám v podstatě ani korunu. Lze to vůbec v dnešní době a co byste mi doporučila? Kde a jak začít, abych dostala za své podnikání peníze a jak rozjet firmu tak, abych se z dluhů nezbláznila? Je od začátku nutné promýšlet možnost, že to nevyjde, nebo člověka akorát brzdí negativní emoce, když takto uvažuje?

Odpověď:

Podnikání je proces a od nápadu po skutečně prosperující firmu vede zdlouhavá cesta. Proto na začátku není třeba řešit hned peníze. Nejprve si musíte ujasnit a přesvědčit se, zda je váš nápad smysluplný a reálný, zda si najde na trhu své zákazníky a může se tak stát předmětem vašeho podnikání a obživou.

Fáze podnikání jsou 4:

1.Nápad

Je fáze, kdy přicházíte s myšlenkou, že něco trhu chybí a vy na to máte “lék” nebo řešíte lidem nějaký problém, na který zatím není “recept”. Nebo možná je, vy však máte výkonnější.

2.Pilot

Jedná se o podnikání nanečisto, kdy získáváte první zkušenosti s oslovováním zákazníků, prezentováním sebe a svého výrobku či služby, hledáte nejvhodnější cesty jak výrobek nebo službu zákazníkům doručit, zjišťujete, jakou cenu si za něj můžete říct. V této fázi je důležité odpovědět si také na otázky, zda na trhu existuje něco podobného – nějaká konkurence, zda váš nápad můžete realizovat sama nebo se budete potřebovat s někým spojit a tak dále. V konečném důsledku by se vám v této fázi mělo dostat odpovědi, zda se svým nápadem uživíte a plyne vám z něj dostatečný příjem – pak můžete rozjet podnikání naplno, nebo jste nenašla tu správnou “díru na trhu” a nápad lidi neoslovil, takže je třeba jít dál.

3.Start-up

Jakmile máte nápad, v pilotu se vám potvrdilo, že je smysluplný a realizovatelný, máte první klienty, víte, kdo je váš trh, znáte svou konkurenci, výrobek, máte první příjmy a znáte celý process podnikání – od hledání klienta až po zaplacení za svou práci – dostáváte se do fáze start – up neboli budování firmy. Tady už je nutné vše plánovat – mít záměr, vizi, vědět, kam se chcete v čase dostat, jakou zvolíte strategii, kolik k tomu budete potřebovat finančních prostředků, jaká rizika vám v podnikání hrozí, jak je zajistíte, jak dosáhnete svých cílů, jak si nastavíte chod firmy, co všechno to obnáší a co všechno to může nebo bude stát a další.

4.Firma

Kdo si prošel všemi fázemi a dostal se až sem, zaslouží si velkou poklonu a velké poděkování. Jsou to lidé, kteří našli v určitém čase naši potřebu nebo nám pomáhají řešit nějaký problém. I když dnes mají možná už zaběhlé a úspěšné firmy, vězte, že k tomu, aby byly úspěšní, si kolečkem, které jsem vám právě popsala, prošli všichni a s každým novým produktem ho prochází zas a znovu. Jen už ví, jak na to a mají zkušenosti, takže to zvládají nejspíš mnohem rychleji.

I vy se to ale můžete naučit. Nejdůležitější je vytrvat, být soudný/á, nic si nenalhávat a neházet s prvním neúspěchem flintu do žita. Neřešte důsledky, ale hledejte příčiny PROČ se vám něco nedaří. Když budete znát odpověď na tuto otázku, vždycky si můžete zároveň říct, JAK NA TO.

Pokud potřebujete poradit, postrčit nebo zjistit, jak dál a zda vůbec, neváhejte mě kontaktovat na marcela@financeproradost.cz a domluvte si individuální mentoring.