NETWORKING
V poslední době se stále více a více setkáváme s pojmem networking. Stalo se to zcela jednoznačně nejmódnějším slovem v podnikání.
CO JE TO – NETWORKING?
= budování kontaktů/známostí. Jedná se o zcela obyčejné vytváření si sítě kontaktů a známostí, bez kterých se v úspěšném podnikání neobejdeme.
PROČ SE MU VĚNOVAT?
Slouží podnikatelům k propagaci jejich byznysu, rozšiřování sítě kontaktů/známých, obchodních partnerů a lepšímu zviditelnění své značky a podnikatelské činnosti.
ZÁKLADNÍ PRAVIDLA NETWORKINGU
Networking představuje dobrou příležitost setkat se s novými lidmi mimo prodejní prostředí. Při budování kontaktů nic neprodáváme, jen se seznamujeme, mluvíme s lidmi o jejich podnikání, jsme přátelští, uvolnění. Bavíme se a užíváme si to. Když narazíme na někoho, kdo splňuje naše obchodní kritéria, požádáme jej o vizitku. Později jej kontaktujeme, abychom se přesvědčili, zda s námi skutečně může obchodovat.
- Každý týden nebo měsíc si vytvořte rozpočet pro budování kontaktů – naplánujte si návštěvu určitých setkání či společenských akcí, které budou zapadat do vašich dalších povinností.
- Vybírejte příležitosti k setkáním s lidmi, kteří by mohli potřebovat, co nabízíte – nebo se snažte seznámit s těmi, kteří vás mohou spojit s lidmi, kterým máte co nabídnout.
- Chápejte, že networking slouží k navazování vztahů, nikoliv k prodeji. Je to první krok v dlouhém procesu. Nepospíchejte!
- Nedávejte vizitku každému. Šetřete své peníze i stromy. Vizitku dávejte jen těm lidem, kteří o ni požádají.
- Pokládejte lidem otázky – dozvídejte se něco o nich a jejich podnikání. Pokud splňují vaše kritéria, požádejte je o vizitku. V opačném případě nikoli.
“OPRAVDOVÝ ÚSPĚCH JE JEDINOU VĚCÍ, KTERÝ NIKDY NEDOSÁHNEŠ, POKUD A DOKUD JI NENABÍDNEŠ DRUHÝM.”
Sri Chinmoy
10 TIPŮ NETWORKINGU
- Sbírejte reference – nemusí přítom jít jen o ohlasy lidí, pro které jste odvedli dobrý kus práce. Můžete požádat i své známé, kteří nejsou vašimi zákazníky, aby napsali pár řádek o vaší osobnosti a talentu.
- Spojujte lidi – staňte se tím, kdo zná každého, aby se na vás ostatní obraceli pro radu. Udržujte kontakty s poskytovateli služeb ve vaší oblasti a informujte o nich další své známé. Vybudujete si tak větší důvěryhodnost a budete lépe viditelní.
- Staňte se členem klubu nebo organizace networkingu – při budování kontaktů se setkáte se zajímavými vůdčími osobnostmi v dané oblasti. Společně můžete rozvíjet své zájmy a získávat zase další kontakty.
- Vytvářejte reklamu pro druhé – pomůžete jim otevřít dveře, které by sami nemuseli nikdy otevřít. Můžete vystoupit v místní kabelové televizi nebo v rozhlasové talk show, napsat článek do novin či elektronický newsletter, v němž se zmíníte o příslušné osobě či jejím byznyse.
- Spojte se s nejviditelnější entitou ve vaší oblasti – hledejte ve svém okolí organizaci nebo skupinu, o níž se často zmiňují média. Nabídněte se pak jako dobrovolník.
- Vytvořte koalici – smyslem koalice je dělat něco smysluplného pro velký počet lidí. Pokud máte nápad, obraťte se na své kontakty. Čím viditelnější budou ti, kteří vás podpoří, tím silnější budete.
- Učte se novým dovednostem – buďte otevření osobnímu rozvoji. Pak budete moci k sobě přilákat více nových lidí.
- Hlídejte „zasazená semínka“ – zůstávejte v kontaktů i s těmi lidmi, s nimiž nepřicházíte do styku každý den. Usnadněte jim kontaktovat vás tím, že vy zůstanete v kontaktu s nimi. Projděte i staré poznámky a vizitky.
- Buďte jedineční v komunikaci – v písemné komunikaci buďte osobní například tím, že napíšete adresu na obálku ručně. Přání k různým příležitostem také piště ručně. Rozesílejte svým kontaktům také fotografie ze zajímavých místních událostí.
- Vsaďte na výměnný obchod – vyměňujte své produkty či služby za produkty či služby vašich kontaktů tak, aby to bylo oboustranně výhodné.