+420 731 701 954 marcela.hrubosova@seznam.cz

NETWORKING

V poslední době se stále více a více setkáváme s pojmem networking. Stalo se to zcela jednoznačně nejmódnějším slovem v podnikání.

CO JE TO – NETWORKING?

= budování kontaktů/známostí. Jedná se o zcela obyčejné vytváření si sítě kontaktů a známostí, bez kterých se v úspěšném podnikání neobejdeme.

PROČ SE MU VĚNOVAT?

Slouží podnikatelům k propagaci jejich byznysu, rozšiřování sítě kontaktů/známých, obchodních partnerů a lepšímu zviditelnění své značky a podnikatelské činnosti.

ZÁKLADNÍ PRAVIDLA NETWORKINGU

Networking představuje dobrou příležitost setkat se s novými lidmi mimo prodejní prostředí. Při budování kontaktů nic neprodáváme, jen se seznamujeme, mluvíme s lidmi o jejich podnikání, jsme přátelští, uvolnění. Bavíme se a užíváme si to. Když narazíme na někoho, kdo splňuje naše obchodní kritéria, požádáme jej o vizitku. Později jej kontaktujeme, abychom se přesvědčili, zda s námi skutečně může obchodovat.

  • Každý týden nebo měsíc si vytvořte rozpočet pro budování kontaktů – naplánujte si návštěvu určitých setkání či společenských akcí, které budou zapadat do vašich dalších povinností.
  • Vybírejte příležitosti k setkáním s lidmi, kteří by mohli potřebovat, co nabízíte – nebo se snažte seznámit s těmi, kteří vás mohou spojit s lidmi, kterým máte co nabídnout.
  • Chápejte, že networking slouží k navazování vztahů, nikoliv k prodeji. Je to první krok v dlouhém procesu. Nepospíchejte!
  • Nedávejte vizitku každému. Šetřete své peníze i stromy. Vizitku dávejte jen těm lidem, kteří o ni požádají.
  • Pokládejte lidem otázky – dozvídejte se něco o nich a jejich podnikání. Pokud splňují vaše kritéria, požádejte je o vizitku. V opačném případě nikoli.

“OPRAVDOVÝ ÚSPĚCH JE JEDINOU VĚCÍ, KTERÝ NIKDY NEDOSÁHNEŠ, POKUD A DOKUD JI NENABÍDNEŠ DRUHÝM.”

Sri Chinmoy

10 TIPŮ NETWORKINGU

  1. Sbírejte reference – nemusí přítom jít jen o ohlasy lidí, pro které jste odvedli dobrý kus práce. Můžete požádat i své známé, kteří nejsou vašimi zákazníky, aby napsali pár řádek o vaší osobnosti a talentu.
  2. Spojujte lidi – staňte se tím, kdo zná každého, aby se na vás ostatní obraceli pro radu. Udržujte kontakty s poskytovateli služeb ve vaší oblasti a informujte o nich další své známé. Vybudujete si tak větší důvěryhodnost a budete lépe viditelní.
  3. Staňte se členem klubu nebo organizace networkingu – při budování kontaktů se setkáte se zajímavými vůdčími osobnostmi v dané oblasti. Společně můžete rozvíjet své zájmy a získávat zase další kontakty.
  4. Vytvářejte reklamu pro druhé – pomůžete jim otevřít dveře, které by sami nemuseli nikdy otevřít. Můžete vystoupit v místní kabelové televizi nebo v rozhlasové talk show, napsat článek do novin či elektronický newsletter, v němž se zmíníte o příslušné osobě či jejím byznyse.
  5. Spojte se s nejviditelnější entitou ve vaší oblasti – hledejte ve svém okolí organizaci nebo skupinu, o níž se často zmiňují média. Nabídněte se pak jako dobrovolník.
  6. Vytvořte koalici – smyslem koalice je dělat něco smysluplného pro velký počet lidí. Pokud máte nápad, obraťte se na své kontakty. Čím viditelnější budou ti, kteří vás podpoří, tím silnější budete.
  7. Učte se novým dovednostem – buďte otevření osobnímu rozvoji. Pak budete moci k sobě přilákat více nových lidí.
  8. Hlídejte „zasazená semínka“ – zůstávejte v kontaktů i s těmi lidmi, s nimiž nepřicházíte do styku každý den. Usnadněte jim kontaktovat vás tím, že vy zůstanete v kontaktu s nimi. Projděte i staré poznámky a vizitky.
  9. Buďte jedineční v komunikaci – v písemné komunikaci buďte osobní například tím, že napíšete adresu na obálku ručně. Přání k různým příležitostem také piště ručně. Rozesílejte svým kontaktům také fotografie ze zajímavých místních událostí.
  10. Vsaďte na výměnný obchod – vyměňujte své produkty či služby za produkty či služby vašich kontaktů tak, aby to bylo oboustranně výhodné.