Černé čárky tlusté a tenké, které jsou předmětem každého výrobky a u pokladny se snímají při markování nákupu, jsou už dnes takovou samozřejmostí, že se nad nimi ani nezamýšlíme. Co však říkají, kde vznikly a proč? Co je to vlastně za označení tento čárový kód?
OBJEVUJTE A UČTE SE SE MNOU!
JAK A KDE VZNIKL ČÁROVÝ KÓD
-
Jeho vynálezci byli v roce 1948 mladí inženýři Bernard Silver a Norman Joseph Woodland z americké Filadelfie. Woodland přemýšlel, jak vyřešit stížnosti místního obchodníka na pomalé markování zboží u pokladen, a jako bývalý skaut vymyslel kód vycházející z morseovky, kdy tečky a vodorovné čárky nahradil svislými čárkami – prý proto, že si je kreslil do písku na pláži a sklouzla mu ruka. Ve spolupráci se Silverem vymyslel i čtečku, svůj nápad si však nechali patentovat až v roce 1952.
-
Do konečné podoby ho dopracoval Woodland jako zaměstnanecfirmy IBM v šedesátých letech, ale o nápad projevila zájem jen automobilka General Motors, která ho využila ke snížení počtu chyb při expedici dílů. Až supermarket Marsch projevil odvahu a jako první byl s čarovým kódem zakoupen 26.června 1976 balíček žvýkaček Wrigley’s ve městě Troy v Ohiu.
-
Československo přistoupilo k mezinárodnímu systému označování zboží v roce 1983 jako 19. země v pořadí a černé čárky v bílém polícku se objevily poprvé v roce 1985 na zboží v tehdejším Domě módy a na cukrovinkách Čokoládoven vyráběných u nás pro britský řetězec Tesco. Šlo o pilotní projekt pro Radu vzájemné hospodářské pomoci. Do běžných prodejen se systém rozšířil až po roce 1990.