Dnes bychom již neměli hovořit o tradičních odvětvích a trzích, ale vyčerpaných. Vyčerpaná odvětví a trhy čekají na někoho, kdo udělá něco revolučního, radikálního, zajímavého. Vstupujeme do ekonomiky reálného času, skutečnosti s dálkovým ovládáním. V okamžiku, kdy lidé zjistí, že je vaše společnost přestárlá, nudná a nemoderní, obrátí se k jiné.
Tvořivost nelze lidem vnutit. K tomu abychom byli tvořiví, potřebujeme volnost, zdroje a čas. Čas potřebujeme k tomu, abychom si sedli a přemýšleli, abychom byli sami, abychom si pohráli, abychom mohli experimentovat, abychom si mohli popovídat s jinými.
Ignorovat zákazníky a naslouchat jim
- Jakýkoliv zákazník chce v jakémkoliv odvětví věci, které jsou levnější a lepší, a včera bylo již pozdě.
- Radikální inovace v nesouvislém světě vyžaduje, abychom zapomněli na předpovědi a přestali se řídit studiem o marketingu. Dějiny jsou plné lidí, kteří ignorovali zákazníky a doplatili na to. Ale, stejně nebezpečné je naslouchat špatným zákazníkům nebo jim naslouchat bez přemýšlení. Chcete-li udělat něco skutečně zajímavého a revolučního, naučte se vaše zákazníky ignorovat. Většina zákazníků slouží jako zpětná zrcátka. Jsou nesmírně konzervativní a nudní, schází jim představivost a nevědí, co chtějí.
- Guruové vedení společností měli pravdu. Přizpůsobování se masovému vkusu je dětská hra. Změňte vzhled očí, barvu, účes, šaty, jméno, ale na nohy nesahejte.
- Nad velkými trhy začaly převládat mikrotrhy. Dálším krokem bude výroba pro jednotlivce, přímý marketing, vše pro jednoho člověka, jeden zákazník – jedno řešení. Vstupujeme do společnosti produktů individuálního zákazníka. Nová logika náročného zákazníka je naprosto jednoduchá. „Je na vás mě uspokojit a nejsem jako VY a nikdo JINÝ.
K přizpůsobení se zákazníkům můžeme dojít ve všech aspektech nabídky:
Přizpůsobené produkty
Přizpůsobené ceny
Přizpůsobené otvírací hodiny
Přizpůsobená propagace aj.
- Jedinou (ne) rozumnou věcí je NEsoupeřit. Jakmile začneme běžet s ostatními, abychom našli podíl na trhu, podíl z vkusu zákazníků a jakýkoliv jiný podíl, riskujeme, že skončíme, jako jeden z davu – pro zákazníky neviditelní.
- Nečisté malé tajemství tržního kapitalismu ve všech jeho četných podobách spočívá v tom, že úspěšné společnosti se staly úspěšnými tím, že zničily ducha svobodného podnikání. Všem se podařilo alespoň na krátké časové období – vytvořit MONOPOL. Schopnost soutěžit vzniká z nesoutěžení. Úspěch se dostavuje proto, že jsme jiní. A přitom připraveni se znovu změnit.
- V ekonomice nadbytku se budou zdroje soutěživosti postupně měnit v něco čeho se nelze dotknout. Éterické obchodování. Potenciální zákazníci i perspektivní zaměstnanci budou volat po nových produktech, službách, strategiích, organizacích, které by je citově zaujaly = E (mocionální) obchodování.
- Společnosti musí zakládat dočasné monopoly na emocích a představivosti. Svatý grál businessu = dočasný monopol. V ekonomice nadbytku se dostavuje úspěch, když se nám podaří citově upoutat zákazníka – CITOVĚ nikoliv racionálně. Ve věku citu a nadbytku se ETIKA stává mocnou konkurenční zbraní. Druhá na smysly působící strategie se zaměřuje na ESTETIKU.
- Nastal čas, abychom zacházeli se zákazníky a s důležitými pracovníky jako se slavnými hosty. Tito lidé přijdou, když chtějí a odejdou kdykoliv se jim zachce. Abychom je udrželi spokojené, nemůžeme jen tak sedět a nic nedělat. Neexistuje způsob, jak je přemluvit, aby zůstali. Musíme jim dokazovat, že o ně stojíme a postarat se, aby byli spokojení. Musíme počítat s emocionálními vedlejšími náklady. Budoucnost patří outsiderům – těm kteří se odváží riskovat, porušovat pravidla a vytvářet nová. Budoucnost patří těm, kteří se chopí příležitosti ji vytvářet. Abychom uspěli musíme lidi překvapovat. Musíme pro ně být atraktivní a vypěstovat u nich návyk. VŠECHNO NA ČEM ZÁLEŽÍ JE POZORNOST.
zdroj: kniha Funky Business