Když jsem začínala podnikat, postupovala jsem ve svých začátcích zcela standardním způsobem, tak jako většina ostatních lidí, kteří se rozhodli stát podnikateli. Nechala jsem si vytisknout vizitky, vytvořila webové stránky a čekala, jak mi teď budou všichni volat a oslovovat mě, abych jim právě já mohla poskytnout své služby, za které mi zaplatí. Tohle naivní období mám už dnes, díky bohu, za sebou.
Teď už vím, že o vizitkách ani webových stránkách podnikání není. Vizitky i webové stránky představují na začátku podnikání spíše výdaje, jejich užitečnost a rentabilnost je přinejmenším sporná. Vytvářet si svou vlastní značku (brand) lze v momentě, kdy přesně vím, kdo jsem (jaká je má identita), co konkrétně dělám a nabízím, a kdo jsou mí klienti. K čemu jsou vám ale vizitky, když nedokážete přesně specifikovat, co vlastně děláte? K čemu jsou vám webové stránky, které nikdo nenavštěvuje?
Už dávno nerozdávám vizitky na potkání, ale dávám je pouze těm lidem, kteří si o ně výslovně řeknou. Webové stránky mám dnes už jako základní pracovní nástroj, nicméně každé ráno se dívám na jejich návštěvnost a sleduji, co lidé na mých stránkách zajímá, co čtou a co hledají. Vedle webových stránek pak pro prezentaci své značky a toho, co dělám, využívám veškeré bezplatné portály nebo sociální sítě. Nejvíc ze všeho však mluvím s lidmi, poslouchám je – co je trápí, co je těší, co je zajímá nebo co řeší – a na tom pak stavím své záměry a nápady pro nové služby či produkty k řešení jejich problémů a pokrytí jejich potřeb. V poslední době se stále více ukazuje, že nejúčinnější reklamou je dobrá reference. Není to sice tak masové, jako si zaplatit reklamu nebo inzerci, ale je to mnohem efektivnější a rozhodně trvalejší.
Stýkejte se s lidmi, ptejte se jich, co si o vašem podnikání myslí, a sbírejte zpětnou vazbu na vaše výrobky a služby. Že to může být někdy nepříjemné? To ano, zpětná vazba může být někdy bolestivá, obzvlášť když zasáhne vaše ego, ale co vám může být lepším učitelem a rádcem než zkušenost vašeho klienta? Nestyďte se, neobávejte se a ptejte se! Nic tak strašného se vám nemůže stát, děláte to přece pro lidi.