Proč je důležité mít cíl? Cíl je totiž vlastně takové vytyčení naší cesty kam směřujeme, takže pokud chceme, aby naše podnikání bylo smysluplné, obohacující, inspirující, prosperující a dlouhotrvající, musíme si svůj cíl správně stanovit. V následujícím příběhu, který je můj vlastní, se budu snažit ukázat, proč je tak důležité mít svůj cíl jasný hned na začátku svého podnikání. Já jsem si na to přišla až vlastní zkušeností – a mohla bych si ušetřit mnohé nepříjemnosti, kdybych si svůj cíl jasně stanovila dopředu. Říká se, že zkušenost je nepřenosná, ale třeba některým z vás bude můj příběh ku prospěchu, anebo jen něco připomene.
Když jsem začínala před léty podnikat, vletěla jsem do toho zcela bez rozmyslu, bez jakéhokoliv záměru, cíle nebo vize. Prostě jsem si řekla: „Budu podnikat!“ Odešla jsem ze zaměstnání s rozhodnutím, že teď mě bude živit podnikání. Zapomněla jsem – nebo jsem si spíš ani nepřipustila – že by podnikání mělo mít vždy nějaký konkrétní obsah, nějakou přidanou hodnotu pro druhé, že by mělo lidem přinášet nějaký užitek. Neuvědomovala jsem si, že to není jen „prostředek“ na vydělávání peněz. Jinými slovy, celé podnikání jsem pochopila špatně a stanovila si jako jeho cíl samotnou činnost podnikání, tedy něco jako „budu podnikatel“. Zahájit podnikání pro mě nebyl žádný problém. Po šesti letech práce na finančním úřadě jsem měla řadu zkušeností s rozjezdem jakékoliv podnikatelské činnosti. Oběhat úřady a vyřídit vše potřebné byla hračka. Horší to ovšem bylo se samotnou náplní mého podnikání, protože cíl „budu podnikatel“ se hned v začátku ukázal jako velmi slabý. Aby mě podnikání skutečně uživilo, začala jsem hledat, co vlastně budu dělat. Na nějakou dobu jsem se stala takovou holkou pro všechno – prodávala jsem pojištění, kosmetiku, čistící prostředky i doplňky stravy a stala se nádeníkem několika velkých multilevelů nebo korporátních obchodních sítí. Běhala jsem za každou příležitostí, kterou mi někdo nabídl, s vidinou dobře odprezentovaného výdělku, a prodávala služby a produkty cizích lidí a firem. Činnosti v mém živnostenském listu se rozšiřovaly, stejně jako můj záběr, což sebou samozřejmě neslo i negativní vlivy – začalo mi ubývat mých vlastních sil a také zákazníků a jejich důvěry v to, co dělám a nabízím. Po roce podnikání jsem byla zase na začátku. Unavená, vyčerpaná a zklamaná, že jsem sice vydělala peníze, ale vlastně nic hodnotného nevytvořila. Můj cíl „živit se podnikáním“ se naplnil, ale mému cíli „budu podnikatel“ chyběla celková vize – co chci dělat a proč. Vsadila jsem tehdy na krátkodobý profit, namísto dlouhodobé prosperity, což mě stálo hodně sil a nepřineslo mi to výsledky, které jsem v hloubi duše chtěla.
Po tomto poučení dnes už všechny tyto věci dělám jinak. Pro jakýkoli svůj podnikatelský plán (záměr) si vždy stanovuji vizi a s ní spojené cíle a to i pro individuální produkty nebo služby, které vytvářím a nabízím pro potřebu lidem. Díky tomu se můžu za rok ohlédnout a vidět hmatatelné výsledky své práce. Chci, aby má práce měla smysl, a dokázala nabídnout užitek a prosperitu stejně tak mně, jako mému okolí.