Když si vzpomenu na začátky svého podnikání, jak jsem se snažila každému zdlouhavě vysvětlit, co všechno dělám, čemu všemu se věnuji a že klienti jsou pro mě všichni lidé na Zemi – a to vše jen, abych nějakého získala – musím se usmívat i dnes.
Pamatuji se na své první networkingové akce – nejrůznější obchodní setkání u příležitosti snídaně nebo oběda, která spočívala v takzvaném řízeném seznamování. Tyto akce trvaly většinou hodinu až dvě, a probíhaly tak, že mluvčí akce setkání uvedl a pak dal každému účastníkovi prostor v délce jedné minuty, aby se představil. Následovala volná zábava pro bližší seznámení těch, kteří se při představování vzájemně zaujali.
Vzpomínám si, jak jsem se vždycky ztrácela v množství slov představujících se účastníků, pokud nebyli zcela konkrétní, a jak hluchá jsem byla, čím víc se řada pro představení blížila ke mně. Když už byli přede mnou pouze dva účastníci, nedokázala jsem je poslouchat a přemýšlela jsem jenom o tom, co řeknu já. V krku mi rostla větší a větší hrouda, ze strachu, abych se neztrapnila a nevypadala jako amatér. Přiznám se, že hodně často jsem po svém představení dosedla do židle a vůbec jsem nevěděla, o čem jsem to vlastně mluvila. Snažila jsem se toho říct tolik, až jsem kolikrát nevěděla, jestli jsem vůbec řekla to hlavní. A co vlastně bylo to hlavní? Po těchto zkušenostech je dnes moje doporučení zcela jednoduché. Popište se jedním slovem: „Jsem švadlena.“ „Jsem kominík.“ „Jsem keramička.“ „Jsem pojišťovák.“ „Jsem prodejce.“ A podobně. Už toto bude stačit k tomu, aby ten člověk, který právě řeší nějaký problém v oblasti vašeho podnikání, za vámi sám přišel, aby se o vás a vašich službách dozvěděl více. Ušetříte si tak navíc trauma z dlouhého představování a budete moci o to pozorněji poslouchat ostatní, čím vás zaujmou oni nebo čím vám můžou být užiteční.
Přečtěte si také:
Třídílný seriál – Identita aneb 10 kroků k vybudování si své značky
http://www.financeproradost.cz/clanek/tridilny-serial-identita-aneb-10-kroku-k-vybudovani-sve-znacky