Černý pátek (anglicky Black Friday) je marketingová akce po vzoru USA a Kanady spojená s výprodejem a velkými slevami obchodníků. Název je reflexí poklesu cen na počátku světové krize z roku 1929. V Americe je Black Friday každoroční událostí, kdy většina velkých obchodních řetězců zahajuje období výprodejů za výrazně snížené ceny.
Černý pátek je vždy na konci listopadu, den po dnu díkuvzdání a považuje se za začátek předvánoční nákupní horečky. V USA to není oficiální svátek, ale např. Kalifornie dává v tento den volno státním zaměstnancům a jiné státy také zaznamenávají pro tento den velké množství dovolených. Termín vznikl ve Philadelphii pro popis velkého dopravního zmatku, který tam tradičně následoval den po dnu díkůvzdání, a během 60. a 70. let 20. století se rozšířil a dostal do širšího povědomí. Obchody dlouhou dobu na černý pátek otevíraly od 6. hodiny ranní, ale zhruba od roku 2000 začaly otevírat dříve, v některých případech již o půlnoci nebo dokonce před ní.
Černý pátek má u veřejnosti velkou odezvu, nakupující jsou ochotni stát hodiny v dlouhých frontách a v okamžik otevření obchod „vzít útokem“, přeplnit jeho kapacitu a uvnitř se horečně prát o omezený počet zlevněného zboží. Občas dochází k roztržkám, násilí a ke zraněním, jak mezi zákazníky, tak personálem obchodu, v několika extrémních případech i smrtelným. Černý pátek je kritizován jako svátek konzumerismu. Obchody často pod náporem zákazníků utrpí nějaké škody na majetku, ale celkově si mohou pochvalovat tržby.
V Česku zahájila každoroční slevy na Černý pátek společnost Apple v roce 2011. Pojem se postupně rozrostl na všeobecnou reklamní akci zaměřenou na slevy v daném termínu.
zdroj: wikipedia