Jak přetvářím své nápady v podnikatelský záměr já osobně? Přiznám se, že nejvíce nápadů mě napadá při sportu – když jedu na kole nebo se procházím v parku. Pokud mám hlavu zcela zaplavenou nápady a pracovními myšlenkami, je dobré, si je začít zapisovat. Je jedno zda na papír, do bloku či telefonu. Pokud mě však nápady neustále pronásledují a nemůžu se jich zbavit, visí mi v hlavě, a nutí mě stále nad nimi přemýšlet a přemítat, pak radím, nechte myšlenky běžet, dokud se nedostaví závěrečné stádium nadšení a radosti, a s ním i věta: „To by bylo super udělat!“.
Od tohoto okamžiku si zapisuji vše, co mi k nápadu přichází, i kdyby to měla být naprostá hloupost. Tyto zápisky vždy nechám chvíli uležet a obden se na ně podívám. Když už nepřichází žadné další myšlenky, nápady ani vylepšení, vezmu si k poznámkám ZÁKLADNÍ OTÁZKY PODNIKATELSKÉHO ZÁMĚRU (plánu) a začnu si na ně odpovídat:
- CO? /co konkrétně jdu dělat/
- PROČ? /proč to jdu dělat – jaký je můj cíl, má vize/
- PRO KOHO? /pro koho to jdu dělat tj. kdo je moje cílová skupina/
- KDE? /kde to budu dělat tj. co je můj region-oblast-trh/
- KDY? /kdy to skutečně začnu dělat – stanovím si, kdy se do toho chci skutečně pustit, abych se od slov a plánů, dostala i k samotným činům :-)/
- JAK? /jak to budu dělat – pokusím se rozepsat aspoň v bodech celý proces od prvního oslovení klienta, záznamu objednávky, skutečné tvorby produktu či realizace služby, fakturace, úhrady až po zpětnou vazbu od klienta…, abych si dokázala vytvořit alespoň zjednodušený obrázek o tom, co mě to bude časově i finančně stát/, a na závěr,
- ZA KOLIK? /kolik bude moje cena za výrobek či službu, kterou budu nabízet/
Každou otázku, jednu po druhé, si detailně odpovídám a zaznamenávám. Pokud najdu konkrétní a jasnou (nejlépe měřitelnou) odpověď na každou z nich, získávám tak jednoduchý podnikatelský záměr. Teď už záleží jen na mě, mé odvaze a odhodlání, zda se pokusím svůj záměr zrealizovat. Držím palce každému, kdo se vydá po vlastní cestě a dovolí si uskutečňovat své sny. Ikdyž platí „dvakrát měř a jednou řež“, zkuste svůj záměr podpořit i praktickou realizací svého nápadu. Žádná skutečně úspěšná činnost ani firma nevznikla od stolu. Pamatujte, že i já mohu být vaším prvním klientem. ,-). Vyzkoušejte svůj nápad na mně! Ikdyž si od vás vaši službu nebo produkt nekoupím, i tak získáte cennou informaci, třeba jen o tom, že zrovna já nemusím být vaše cílová skupina. Dokud to ale nezkusíte, pak se jen domníváte, a POZOR na to – předjímání a předpojatost je v businessu ta nejhorší past.