+420 731 701 954 marcela.hrubosova@seznam.cz

Podnikání je hlavně obchod. Abyste mohli říci, že podnikáte, musíte svou práci umět nabídnout a prodat. Když však mentoruji a vedu začínající podnikatele a podnikatelky, vidím, že právě této konkrétní oblasti by se všichni nejraději vyhnuli. A i já musím potvrdit ze své zkušenosti, že mé pocity a zkušenosti na začátku mého podnikání byly úplně stejné.

Začínala jsem podnikat jako prodejce. Nabízela jsem všechno, co mi přinášelo vidinu výdělku – kosmetiku, pojištění, čistící prostředky nebo doplňky stravy. Práce mi šla skvěle – dokud nedošlo na skutečný prodej. Jakmile jsem měla začít prodávat, cítila jsem se najednou strašně. Proč ale?

Nenabízela jsem snad dobré výrobky nebo kvalitní služby? Vždyť mi na školeních říkali, že je to ta nejlepší kosmetika, nejlepší pojištění, nejlepší doplňky stravy – tak v čem byl problém? Problém byl v mé víře v daný produkt a v sebe sama.

Cílem mého podnikání primárně totiž nebylo prodávat kvalitní produkty a služby, ale vydělat peníze. Můj obchodní plán nebyl můj, ale dostala jsem ho od svého obchodního partnera, pro kterého jsem pracovala jako prodejce živnostník. A tento plán byl postaven na tom, kolik musím prodat, abych si vydělala svou provizi. A to byl celý kámen úrazu. Pokud totiž prodáváte jen na základě potřeby vydělat peníze a nedíváte se na to, jaký užitek má daný produkt nebo služba pro lidi, pokud je vaším jediným hlediskem množství prodejů, pak dříve nebo později narazíte na podobné zábrany, jako jsem měla já. Ne že bych nedokázala prodat, co jsem měla. Byla jsem velmi dobře vyškolena v obchodních dovednostech i v psychologii prodeje, a tyto znalosti mi skvěle fungovaly. Ale každodenní konfrontace s mým svědomím, že lidem nabízím věci, které úplně nepotřebují nebo které pod vlivem slev nakupují v množství, které nespotřebují ani za rok, bylo to, co mě zrazovalo a vyvolávalo ve mně tyto negativní pocity.

Dnes už vím, že abych měla dobrý pocit z obchodu, musím pevně věřit v to, že moje služba je užitečná lidem, kterým ji nabízím. Komu ji nabízím, kde a jak – to už jsou jen technické detaily – podstata je jinde.