7 nejúčinnějších triků, kterými loví supermarkety své zákazníky, jsou aplikovány bez ohledu na věk, vzdělání či územní platnost. Člověk se při nákupu zboží či služeb rozhoduje: emocemi, pudy a svými zvyklostmi. Jakmile jsou zapojeny všechny tyto oblasti, až pak nastupuje rozum. Často tedy při nakupování zažíváme vnitřní rozpor (konflikt), kdy něco podvědomě chceme, ale rozum nám v tom brání. Koupit nebo nekoupit?! Obchodníci toto dobře vědí, proto dělají vše proto, aby podpořili právě naše podvědomí a tím i takzvané impulsivní nakupování.
A jak to dělají:
-
Supermarkety dobře vědí, co pravidelně nakupujeme, a proto mají vybrané určité druhy zboží, jehož cenu zákazníci pravidelně sledují. Bývá to třeba mléko, cukr, chléb, máslo… Například Tesco má takových položek až 160. V rámci akčních nabídek nebo i v rámci ustálené levné ceny nabízí toto zboží pak levněji než konkurence. Ostatní zboží je pak o to dražší, aby se rozdíl vyrovnal.
-
Mlsy pro děti bývají u kasy, kde se každý zastaví. Naopak základní potraviny jsou vždy až vzadu, na konci prodejní haly, abychom byli nuceni cestou k nim míjet a potažmo koupit další úžasné produkty. Už méně se ví, že nejpopulárnější značky bývají z podobného důvodu uprostřed regálu a že dražší produkty stejného druhu se nacházejí vždy vlevo, protože čteme zleva doprava, prohlížíme si proto i vystavené zboží zleva.
-
To, co je ve výši očí, se prodává dvakrát tak rychle, proto tam nejspíš bude i to nejdražší.
-
K prodlení mezi regály a nabízeným zbožím nás nutí i rytmus hudby, která na prodejně hraje: bývá o něco pomalejší než tempo naší chůze, která se pohybuje kolem devadesáti kroků za minutu.
-
A ta vůně! Většina supermarketů má dnes vlastní pekárničku, která peče chléb, houstičky…. Když se dobře podíváte dopékají však často již předmrazené, někdy i předpečené výrobky.
-
Mimochodem POZOR na slevy. Když vedle současné ceny zboží najdete škrtnutou cenu vyšší, nemusí to znamenat, že se zboží za vyšší cenu kdy prodávalo. Může to být jen trik na zvýšení prodeje. Supermarkety dobře vědí, že 70% rozhodnutí o tom co koupíme, padne až v prodejní hale. Proto se začaly v regálech objevovat televizní obrazovky, které nepřetržitě vysílají reklamy na výrobky v příslušném oddělení.
-
Zákazníci jsou často rozdělováni do různých kategorií podle nákupních zvyklostí. Ze záznamu věrnostní karty jste zařazeni do příslušné kategorie, a následně je kontrolováno vaše nestandardní chování. Pokud byste podle typologie, kam vás zařadili, měli kupovat prací prášky nebo pivo, ale nekupujete je, pošlou vám v individualizované zásilce poukázku na slevu právě těch výrobků, které zatím nekupujete, ale kupovat byste měli. Některé supermarkety zavádí do produktů mikročipy, které vysílají signály umožňující individuální identifikaci výrobku a potažmo i majitele.
A jak je to v supermarketech s ovocem a zeleninou?
Dalším kladně vnímaných rysem je kvalita zboží. Třeba zelenina a ovoce. To bývá dokonalé, velké, pravidelné a bez poskvrny. Často také bohužel bez chuti. Jak je to možné? Ovoce a zelenina se sklízí ještě nezralá (tím pádem není vyzrálá chuť), a to z důvodu tvrdosti plodu, protože zralý plod by nevydržel přepravu a dostatečně dlouhý čas na prodejně. Supermarkety tak tlačí na pěstitele, sklízet dříve a vyžadují minimální velikost plodu, proto musí zemědělci docílit požadovaný stav větším prořezáváním stromů, více hnojit, čímž ovoce a zelenina opět ztrácí svou chuť, a kvůli náchylnosti ke skvrnitosti se musí více stříkat vápníkem, někdy až 16 krát za sezonu. Dokonale tvarovaným plodům, pak často chybí to základní – chuť. Takže? „Dobré chutnání!“