Phishing (čteme fišing, do češtiny se dá přeložit jako rybaření) je označení pro podvodné jednání a techniky používané na internetu k získání citlivých údajů (např. hesla k účtům, čísla kreditní karty apod.) v elektronické komunikaci.
-
K nalákání důvěřivé veřejnosti se e-mailová zpráva tváří, že pochází z banky, ověřené sociální sítě, on-line platebního portálu nebo úřadů státní správy. Podvodné maily jsou často odesílány pod hlavičkou známých bank nebo firem jako Visa, MasterCard, PayPal aj. Podvodníci se tímto způsobem snaží přesvědčit uživatele, aby kliknul na odkaz. Jakmile však uživatel tento odkaz rozklikne, dostane se na podvodné stránky, kde jsou na něm požadovány přístupové údaje k účtům, platebním kartám či jiné důvěrné informace. Jakmile je uživatel vyplní, získají podvodníci citlivé údaje, které mohou následně použít ve svůj prospěch a podvedenému uživateli zůstávají jen oči pro pláč. Vedle získání citlivých údajů můžou být napadeny i operační systémy osobních počítačů nebo chytrých telefonů, kde vzniká otevřená cesta ke ztrátě dat.
Jak se phishingu bránit?
Při přihlašování do internetového bankovnictví si vždy zkontrolujte, že jste na oficiálních stránkách své banky. Banka nikdy nevyžaduje žádné informace o platebních kartách, potvrzení přijetí reklamní akce či citlivá data mailem nebo po telefonu. Proto na takové maily nikdy nereagujte, neotvírejte žádné odkazy a jednoduše je ihned smažte.