+420 731 701 954 marcela.hrubosova@seznam.cz

Možná i vy si právě kladete tyto otázky:

  • Chci začít podnikat, ale jak to udělat, když nemám žádné prostředky do začátku?
  • Kde a jak začít, abychom dostali za své podnikatelské aktivity zaplaceno a neskončili v dluzích?
  • Je od začátku nutné promýšlet možnosti, že to nevyjde, nebo člověka akorát brzdí negativní emoce, když takto uvažuje?

Pravda je, že podnikání je proces a od nápadu ke skutečně prosperující firmě vede zdlouhavá cesta. Ale právě proto není třeba hned na začátku řešit peníze. Na začátku je totiž nejdůležitější si ujasnit, co vlastně přesně chceme dělat, a taky se přesvědčit, jestli je náš nápad smysluplný a reálný. Jestli pro svůj produkt nebo službu najdeme klienty a zákazníky, a jestli tak pro nás podnikání může být skutečnou obživou.

Podívejme se na podnikání pohledem, který je možná netradiční, ale může nám při jeho budování velmi pomoci. Stejně jako se v životě člověka projevují životní etapy a fáze, stejně tak i podnikání má své pravidelné fáze, které se hned od počátku pravidelně opakují v průběhu celého podnikatelského života. Těmito fázemi jsou NÁPAD, PILOT a START-UP (firma).

3 kroky (fáze) pro úspěšné podnikání

1. NÁPAD

  • Tohle je ta úplně první fáze, kdy nás napadne myšlenka, že na trhu něco chybí a my víme, že na to máte „lék“, že můžeme lidem pomoci vyřešit jejich problém, na který zatím není „recept“, anebo přinášíme nějaké vylepšení čehokoli.

  • Nápad je počátek všeho. Nápad je myšlenka, která nás napadla a nutí nás, abychom ji dál rozvíjeli do snů, přání a reality. Je to cokoliv, co zaměstnává naši mysl a vede nás k tomu, abychom jednali a tuto myšlenku realizovali.

  • A pochopitelně máme nápady, které nám zůstanou jen v hlavě a nikdy nejsou realizovány (a je to tak v pořádku;-), a jiné, které nějak dostaneme ven, ale pak to stejně nevyjde (i to je v pořádku), anebo se do nich obujeme a realizujeme je naplno.

Pokud se jedná o podnikatelský nápad, o něco, co by nám mělo přinášet obživu, je naprosto zásadní takový nápad velmi dobře promyslet – a to hned ze dvou důvodů.

Důvod první:

  • Je nápad dostatečně nosný, aby splňoval definici podnikání, tedy že půjde o „soustavnou činnost za účelem zisku“? Pokud je naše odpověď ano, pak se do něj můžeme pustit. Pokud je naše odpověď ne, je lepší počkat na jiný, lepší nápad.

Důvod druhý:

  • Dokážeme svým nápadem naplnit tři základní otázky pro stanovení CÍLE, a to, že a) zajistíme obživu sobě, b) zajistíme obživu své rodině a c) přineseme užitek lidem a celé společnosti? I zde platí totéž co u předchozí otázky.

Jak dlouho fáze NÁPADU trvá? Klidně i jeden rok. Nápad nám stále leží v hlavě, stále nad ním přemýšlíme – a to je jen dobře! Čím více se svému nápadu v myšlenkách věnujeme, tím více vidíme možností a příležitostí, kterých jsme si dřív vůbec nevšimli. A tak vám doporučuji, abyste si poctivě zapisovali vše, co vás k vašemu nápadu dál napadne nebo zaujme.

A aby vaše zápisky měly správný směr, je důležité si ve fázi NÁPADU odpovědět na tyto základní otázky, které tvoří základ PODNIKATELSKÉHO ZÁMĚRU:

  • CO jdu dělat?
  • PROČ to jdu dělat?
  • KDO to bude dělat?
  • KDE to budu dělat?
  • KDY se do toho pustím?
  • JAK to budu dělat?
  • Pro KOHO to budu dělat = kdo je moje cílová skupina?
  • ZA KOLIK peněz to budu dělat?

Výsledkem odpovědí na tyto otázky pak bývá první velmi jednoduchý podnikatelský plán/záměr, který nám zachytí naši podnikatelskou vizi na papíře. V dalších fázích podnikání je nám pak velkým pomocníkem, protože se nezřídka dostáváme na scestí tím, jak nám přicházejí do cesty nové příležitosti a možnosti, které nám okolí nabízí a život přináší, a my začínáme honit příliš mnoho zajíců.

„Honíš-li dva zajíce najednou, nechytíš ani jednoho.“

2. PILOT

Fáze PILOTU nám přináší období takzvaného „podnikání nanečisto“, kdy získáváme první zkušenosti s:

  • oslovováním zákazníků,
  • prezentováním sebe a svého výrobku či služby,
  • hledáním nejvhodnější cesty, jak výrobek nebo službu zákazníkům doručit,
  • zjišťováním, jaké ceny si za něj můžete říct.

V této fázi je důležité odpovědět si také na následující otázky:

  • Existuje na trhu něco podobného?
  • Jaká je moje konkurence?
  • Můžu svůj nápad realizovat sám, nebo se potřebuju s někým spojit?

Tato fáze by nám už měla ukázat, jestli se svým nápadem uživíme a jestli z něj budeme mít dostatečný příjem. Pokud ano, pak můžeme rozjet podnikání naplno. A pokud ne, nejspíš jsme nenašli tu správnou „díru na trhu“ a nápad lidi neoslovil, takže je třeba jít a hledat dál.

 

3. START-UP

Takže teď už máme nápad, který jsme si otestovali v pilotu jako smysluplný a realizovatelný. Máme první klienty, svůj výrobek či službu a víme, kdo je náš trh. Známe svou konkurenci. Přicházejí nám naše první příjmy…

Známe celý proces podnikání – od hledání klienta až po zaplacení za svou práci – a to je právě ten okamžik, kdy přecházíme do fáze START-UPU neboli budování firmy. V této fázi už je nutné vše dobře plánovat a vědět:

  • jaký je náš záměr a vize,
  • kam se chceme v čase dostat,
  • jakou zvolíme strategii,
  • kolik ke svému podnikání budeme potřebovat finančních prostředků,
  • jaká rizika nám v podnikání hrozí,
  • jak tato rizika eliminovat nebo zajistit,
  • jak dosáhnout svých cílů,
  • jak si nastavit chod firmy,
  • co všechno to obnáší
  • a co všechno to může nebo bude stát.

Kdo si prošel všemi fázemi a dostal se až sem, do této fáze, zaslouží si velkou poklonu a velké poděkování. Jsou to lidé, kteří objevili v určitém čase naši potřebu nebo nám pomáhají řešit nějaký problém. A i když se dnes zdá, že jejich podnikání běží jako na drátku a mají už zaběhlé a úspěšné firmy, vězte, že k tomu, aby byly úspěšní, si každý takový člověk musel projít všemi jednotlivými fázemi, které jsem vám právě popsala

A navíc: s každým novým produktem, inovací nebo službou těmito fázemi každý podnikatel prochází zas a znovu. Jediný rozdíl je ten, že ten, kdo prošel jednou, už ví, jak na to, má zkušenosti a zvládá to o něco rychleji než ostatní..

Ale naučit se to můžete i vy. Vím to, protože jsem si tím sama mnohokrát prošla, naposledy při budování svého projektu a vzdělávací akademie Finance pro radost.

Co je při tom nejdůležitější? Vytrvat, být soudný, nic si nenalhávat a neházet s prvním neúspěchem flintu do žita. Neřešte důsledky, ale hledejte příčiny – PROČ se vám něco nedaří. Když budete znát odpověď na tuto otázku, vždy pak najdete způsob – JAK NA TO.

A pokud se svým podnikáním potřebujete poradit, pomoc, nebo jen popostrčit nebo zjistit, jak dál, může vám být výborným pomocníkem moje kniha Tahák na úspěšné podnikání, nebo si u mne můžete domluvit individuální konzultace, nebo přijít na některý z kurzů Akademie Finance pro radost, kde získáte know how jak si postavit/vytvořit prosperující živnost/firmu. A pokud to s podnikáním myslíte vážně a chcete uspět, pak vám doporučuji i tento kurz – http://akademie.financeproradost.cz/akce/tahak-na-uspesne-podnikani-jak-postavit-prosperujici-firmu-hned-od-zacatku-pravidlo-136